سیستم برقی خودرو  را بهتر بشناسیم تا در صورت اشکال، عیب یابی شود.

اگر دنبال تعمیرگاهی برای تعمیر گیربکس اتوماتیک در شرق تهران هستید ما تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تویوکارا رو به شما پیشنهاد میکنیم.

بخش های مختلف سیستم برقی خودرو  را با هم بررسی میکنیم. و یا در صورت بروز هرگونه مشکل در سیستم برقی خودرو خود در مرحله اول با مشاورین ما در تویوکارا ارتباط برقرار کنید تا بهترین خدمات در اسرع وقت برای شما انجام گیرد.

تولید برق

وظیفه تولید برق درخودروهای قدیمی بر عهده دینام و در خودروهای جدید بر عهده آلترناتور می باشد.

در اصل کارکرد هر دو یکی است. وظیفه دینام یا آلترناتور این است که ذخیره‌کننده برق یا همان باتری را در زمان روشن بودن خودرو شارژ کنند.

به این صورت که ،توسط یک واسطه به نام تسمه ، نیروی مکانیکی را که از گردش موتور حاصل می‌شود دریافت می‌کنند و سپس طی فرایندی آن را به برق ۱۲ ولت تبدیل می کنند و به ذخیره‌کننده برق(باتری) تحویل می‌دهند.

ذخیره کننده برق

باتری ، برقی را که در زمان روشن بودن موتور از دینام یا آلترناتیو تحویل گرفته را ، در خود ذخیره می‌کند تا در غیاب موتور ( خاموش بودن ) به مصرف‌کننده‌ها از جمله بالابر شیشه، رادیو، چراغ‌ها، فلاشر، برف‌پاک‌کن، استارت و… برساند.

باتری خودرو دارای یک قطب مثبت و یک قطب منفی است و همینطور مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها بسته به نوع خودرو متفاوت است، اما کارکرد مشابهی دارند.

توزیع‌کننده برق

وظیفه توزیع ‌برق بر عهده سیم‌کشی موجود در خودرو می باشد، در واقع سیم کشی موجود در خودرو، برق را از ذخیره کننده (باتری) به مصرف‌کننده‌ها منتقل می کند.

سیم‌های استفاده شده در این بخش ، روکش‌دار بوده و باتوجه به نوع مصرف‌کننده متفاوت هستند و انواع مختلفی دارند. سیم های هم مسیر در این قسمت را یا با چسب برق به هم می چسبانند و یا از داخل یک لوله پلاستیکی عبور می دهند تا با نظم ایجاد شده شناسایی هرکدام از سیم ها به راحتی صورت گیرد.

 کنترل‌کننده برق

به دکمه‌ها و کلیدهایی که در مسیر توزیع کننده برق (سیم کشی) قرار گرفته اند، کنترل کننده می گویند.

دکمه بالابر شیشه یکی از این کنترل‌کننده‌ها است ، همچنین کلید فن خودرو هم کنترل‌کننده دیگری است که با استفاده از آن می‌توان شدت مصرف برق را کنترل کرد.

مصرف‌کننده برق

همه لوازم برقی موجود در خودرو، مصرف‌کننده برق هستند. چراغ‌های داخل و خارج خوردو، فن، کولر، استارت، شیشه‌ها، رادیو و ضبط و… همه از مصرف‌کننده‌های برق هستند.

عیب‌یابی سیستم برق خودرو

جهت تشخیص مشکلات سیستم برق خودرو چند راه وجود دارد.  اولین علامت نقص در این سیستم  ، به وجود آمدن نوسان یا قطعی برق در قسمت‌های برقی مانند سیستم روشنایی و یا دکمه های کنترل کننده است.

اگر به چنین مشکلی برخوردید، قبل از انجام هر کاری جعبه فیوز را باید بررسی کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید ، زیرا ممکن است سیستم برق خودرو سالم باشد و تنها با تعویض یک فیوز مشکل برطرف گردد.

در ادامه دلایل دیگر اختلال در سیستم برقی خودرو را بررسی می کنیم:

_ گاهی ممکن است مشکلات سیستم برقی خودرو از دینام باشد، کم یا زیاد شدن تولید برق توسط دینام ، سیستم برقی خودرو را دچار اختلال می کند.

_ مشکل سیستم برقی از سیم‌کشی ، کم‌کاری و یا خرابی باتری باشد.

_ در بعضی مواقع دینام سالم است و پارگی تسمه دینام باعث می شود فرایند تولید برق به درستی انجام نشود.

_ خرابی و سولفاته شدن اتصالات باتری است که باعث می شود حتی اگر دینام به‌درستی عمل کند، برق تولید شده در باتری ذخیره نمی‌شود.

_ در باتری‌های اسیدی به هم خوردن تعادل میزان آب و اسید ، عملکرد باتری را در ذخیره سازی برق با مشکل مواجه می‌کند.

_ وجود وسیله ای در خودرو که در هنگام خاموش بودن خودرو از باتری تغذیه میکند باعث بروز برق دزدی در اتوموبیل می شود و این امر سبب خالی شدن باتری می شود در نتیجه سیستم برق رسانی مختل می شود . از دلایل برق دزدی می توان موارد زیر را نام برد:

  • برق دزدی سیستم صوتی
  • برق دزدی قفل مرکزی
  • برق دزدی دزدگیر
  • برق دزدی وایر شمع

در صورت بروز هرگونه مشکل در سیستم برقی خودرو خود در مرحله اول با مشاورین ما در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تویوکارا ارتباط برقرار کنید تا بهترین خدمات در اسرع وقت برای شما انجام گیرد.

 

 

مطالب بیشتری بخوانید: