گیربکس اتوماتیک یا دستی

گیربکس اتوماتیک یا دستی یکی از موارد موثر در انتخاب ماشین است.

و البته در مورد تعمیر آن نیز باید اطلاعات کافی داشته باشید. تعمیر ماشین امروز دارای هزینه زیادی است. و ماشین های اتوماتیک یا دنده ای از این نظر بسیار متفاوت هستند

حتما قبل از خرید خودرو توجه داشته باشید که خودتان چه سبک رانندگی دارید.

اگر تمرکز بالایی در رانندگی داشته و یا هیجان رانندگی با گیربکس های دستی را بیشتر می پسندید می توانید آن را انتخاب کنید.

در انتخاب ماشین  گیربکس اتوماتیک یا دستی مورد ایمنی و آرامش هم مطرح است . اگر ایمنی و رانندگی راحت تر و آرامش بیشتری را می خواهید میتوانید خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که در زمان هایی که شغل و نوع زندگی شما به گونه ای است که بیشتر وقت خود را در حال رفت و آمد درخیابان های شلوغ هستید، رانندگی با خودروی دنده دستی بسیارسخت و ملال آور است و دنده اتومات به دلیل نداشتن کلاچ وتعویض دنده به صورت اتومات بسیار آسان تر و بهتر است.

زمانی که در ترافیک های طولانی مدت با دنده دستی رانندگی می کنید، به مرور زمان، با استفاده ی زیاد از کلاچ خودو، عوارضی چون: گرفتگی عضلات و ماهیچه های پا و ستون فقرات را برای شما ایجاد می کند.

تفاوت گیربکس اتوماتیک و دستی در مصرف سوخت

گیربکس اتوماتیک یا دستی در مصرف سوخت هم تاثرگذار است.

درخودرو هایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند،  زمانی که پشت چراغ قرمز هستید و یا درگیر ترافیک های سنگین شده اید تا زمانی که دنده را به حالت پارک تعویض نکنید، ارتباط موتور وجعبه دنده حفظ شده و موتور نیروی بیشتر را صرف خواهد کرد که منجر به مصرف سوخت بیشتر می گردد.

اما بعد از چندی گیربکس اتوماتیک پیشرفت های چشمگیری داشته است ،که باعث شده ضریب دنده در گیربکس به مراتب بهینه ترشود.

گیربکس اتوماتیک سعی می کند که بهترین ضریب دنده را با توجه به دور موتور تنظیم نماید ، که درنتیجه از بالا رفتن بی مورد دورموتور جلوگیری خواهد کرد، این امر موجب کاهش مصرف بنزین در سرعت های بالا خواهد شد.

با این شرایط مصرف سوخت گیربکس اتوماتیک کمی بیشتراز گیربکس دستی دارند.

تفاوت گیربکس دنده اتوماتیک یا دستی از نظر مهارت رانندگی

در جاده هایی که پیچ های زیادی دارند، مانند پیست های مسابقات، راننده به دلیل نشان دادن مهارت رانندگی خود و علاقه داشتن به هیجانات رانندگی گیربکس های دستی را انتخاب میکند، تا هماهنگی ترمز و کلاچ و پدال گاز را به خوبی رعایت کرده وراننده ی ماهری محسوب شود.

اما برخی دیگر گیربکس های اتوماتیک را انتخاب می کنند، زیرا تنها بافشار دادن و یا کم کردن فشار پا بر روی پدال گاز، می توانند به راحتی این جاده ها را پشت سر بگذارند و آسایش بیشتری نیز دارند.

این شما هستید که با توجه به علایقتان باید انتخاب کنید.

هزینه تمام شده برای گیربکس اتوماتیک و دستی

خودرو های با گیربکس اتوماتیک گران تر از خودرو های با گیربکس دستی هستند. خودروها با توجه به برند و مدل در قیمت های متفاوتی وجود دارند ، حتی خودرو هایی با گیربکس دستی لوکس و اسپرت وجود دارند که قیمتشان بیشتر از برخی خودرو های اتومات است.

شما باید با توجه به علایق خود  هزینه هایی که می خواهیدانجام دهید بررسی کنید که کدام گیربکس برای شما بهتراست و باید نتیجه بگیرید که کدام خودرو با چه برند و مدلی انتخاب کنید ، حتما از نظرات کاربرانی که از برخی خودرو هااستفاده کرده اند کمک بگیرید.

در برخی مواقع خودرو هایی وجود دارند که نسخه و مدل دنده ای آنها بهتر است و گاهی هم در بعضی برند ها خودرو های با گیربکس اتوماتیک مدل های بهتری دارند.

البته توجه داشته باشید که گیربکس های دستی به دلیل طراحی و عملکرد ساده تر، هزینه های تعمیر کمتری دارد و گیربکس های اتوماتیک به دلیل پیچیده بودن سیستم ، هزینه های تعمیر وتعویض چند برابری گیربکس های دستی را دارند.

دقت داشته باشید که گیربکس های دستی به دلیل وجود کلاچ و دیرگرفتن و یا نگرفتن کلاچ توسط راننده، زود تر خراب می شوند و به تعمیرنیاز دارند. اما گیربکس های اتوماتیک به دلیل عدم وجودکلاچ طول عمر بیشتری دارند.

ابا توجه به اینکه در گیربکس دستی از روغن واسکازین استفاده می شود که طول عمر بیشتری نسبت به روغن گیربکس اتوماتیک دارد.

تفاوت گیربکس اتوماتیک یا دستی از لحاظ سرعت

معمولا افراد بر این عقیده هستند که شتاب گیری گیربکس های دستی بسیار بیشتر است.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی،گیربکس های  اتوماتیک به روز شده و می توانند در برخی حالات بسیار سریع تر از گیربکس های دستی حرکت کنند و امروزه با توجه به هزینه ای که می خواهید انجام دهید ، می توانید ، خودرویی با گیربکس دستی و با شتاب خیلی خوب خریداری کنید و یا خودرویی با گیربکس اتوماتیک که سرعت وشتاب خوبی در هنگام حرکت دارد.

تفاوت گیربکس اتوماتیک یا دستی از نظر تمرکز راننده

اگر شما جزو رانندگانی باشید که به راحتی نمی توانید تمرکز کنید،خودرویی با گیربکس اتوماتیک برای شما ایمن تر است.

زیرا در خودروهای دنده ای، راننده حتما باید تمرکز کافی داشته باشد،تا هم زمان که به جاده نگاه می کند.

در زمان مناسب سرعت را کم وزیاد کند  و با توجه به آن سرعت، کلاچ گرفته و دنده را نیز تعویض کند ،خودرو های با گیربکس اتوماتیک، تعویض دنده را به صورت اتومات انجام داده و نیاز به تمرکز بسیاری نیست.

هیجان رانندگی در گیربکس اتوماتیک و دستی

همانطور که گفته شد کسانی که هیجان بیشتری در رانندگی می خواهند و لذت رانندگی در جاده های پر پیچ و خم را نیز میخواهند تجربه کنند.

گیربکس های دستی را انتخاب می کنند ،زیرابه راحتی میتوانند روی خودرو و موتور کنترل داشته باشند.

بسیاری از رانندگان حرفه ای از خودرو های دنده ای استقبال بیشتری می کنند.

تفاوت گیربکس اتومات یا دستی در افزایش قدرت موتور

نوع چرخ ها و تفاوت هایی که گیربکس ها با یکدیگر دارند  باعث می شود. تا قدرت موتور نیز تغییر کند.

گیربکس های اتوماتیک معمولا برای احتیاط همیشه سرعت وشتاب مناسبی را به صورت اتومات برای موتور انتخاب می کنند.

اما در خیلی مواقع که نیاز به حداکثر قدرت موتور دارید، این نوع گیربکس درست عمل نمی کند.

زمان هایی مانند سربالایی ها و خیلی مواقع دیگر، گیربکسهای دستی به راحتی این کار را به شما می سپارند و به راحتی می توانید به درستی و با هیجان رانندگی کنید ، شما حتی می

توانید در هنگام سبقت گرفتن نیز از این خاصیت استفاده کنید.

توجه داشته باشید که گیربکس های نیمه اتوماتیک نیز امروزه موجود است که انتخاب خوبی برای افرادی است که علاقه به تجربه ی هردو نوع گیربکس را دارند.

ویژگی های دنده اتومات

سیستم انتقال قدرت مبتنی بر دنده اتوماتیک، قطع به یقین یکی از مهم ترین اختراعات صنعت خودرو به شمار آمده و با ورود به این بازار، تحول چشمگیری در آن ایجاد نموده است.

رانندگی با ماشین اتومات بسیار راحت تر از خودروهای دنده دستی است و این امر مخصوصا برای افرادی که ساعات طولانی مشغول رانندگی هستند ملموس تر خواهد بود بویژه رانندگانی که در داخل شهررانندگی می کنند.

با این وجود، راحت تر بودن به معنی آن نیست که بدون تکرار و تمرین می توان از رانندگی با این خودروها لذت برد. رانندگی مهارتی حیاتی بوده و هیچ فرقی بین دنده اتومات و دستی وجود ندارد و افراد باید نهایت دقت و مسئولیت پذیری را در رانندگی داشته باشند.

ویژگی های دنده دستی                                                                                                    

گیربکس دستی یک قطعه به نام فلایویل دارد که به میل لنگ موتورمتصل شده است. فلایویل همراه با چرخیدن میل لنگ می چرخد.

یک دیسک کلاچ ،بین صفحه کلاچ و فلایویل وجود دارد،فشاری

که توسط صفحه کلاچ ایجاد می شود دیسک را به فلایویل متصل می کند ،زمانی که کلاچ فعال می شود، فلایویل ،صفحه کلاچ وگیربکس را می چرخاند ، زمانی که پدال کلاچ را فشار می دهید،دیگر فشاری از سوی صفحه کلاچ روی دیسک نیست و همین به دنده ها اجازه می دهد تا بتوانند عوض شوند.

تفاوت گیربکس اتوماتیک یا دستی

گیربکس اتومات فاقد کلاچ است ولی گیربکس دستی کلاچ دارد.

گیربکس دستی نیاز به تعویض دنده دارد ولی در گیربکس اتوماتیک نیازی نیست شما دنده عوض کنید و فقط کافیست خودرو را درابتدا روی حالت Drive قرار دهید.