تعمیر گیربکس اتوماتیک سوناتا: علائم و نشانه‌های خرابی

تعمیر گیربکس سوناتا نیاز به تخصص دارد و نمیتوان آن را به هر شخصی سپرد.

تعمیر گیربکس سوناتا ، نیاز به تخصص، مهارت و آموزش دارد. برای آشنایی با تعمیر گیربکس اتوماتیک کلیک کنید.

در خودروهای پیشرفته امروزی که مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند، بررسی و تعمیر، کار سخت و پیچیده‌ای محسوب می‌شود. تعمیر گیربکس اتوماتیک سوناتا نیز از این قاعده مستثنی نیست و در مواقع لزوم و ایجاد مشکل، نیازمند به رسیدگی و بررسی تخصصی دارد. درصورتی که حل مشکلات گیربکس اتومات این خودرو به‌صورت حرفه‌ای برطرف نگردد، خرابی‌ و نقص فنی در خودرو گسترش می‌یابد و هزینه بالایی به راننده تحمیل می‌نماید. بنابراین لازم ست دارندگان محترم خودرو سوناتا از نشانه‌ها و علائم خرابی گیربکس مطلع باشند تا در مواقع لزوم بهترین اقدام را انجام دهند. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا در جریان این نشانه‌ها و علائم قرار گیرید.

تعمیر موتور سوناتا، تعمیر گیربکس سوناتا

وظیفه گیربکس در خودرو

گیربکس یکی از قطعات مهم در هر خودرو به‌شمار می‌آید، چراکه وظیفه مهم انتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها را برعهده دارد. در شرایط مختلف جاده‌ای باتوجه به تغییر دور گشتاور، نیروی لازم برای به چرخش درآمدن چرخ‌ها تولید و به موتور منتقل می‌شود. کیفیت رانندگی، شرایط جاده‌ای، وضعیت جوی، شرایط خودرو و سلامت قطعاتی مانند چرخ‌ها، سیستم جلوبندی و… در تولید یک نیروی ایده‌آل از سوی گیربکس تأثیرگذار است. ایجاد و تولید نیروی ایده‌آل ازسوی گیربکس زمانی میسر می‌شود که خودرو بتواند با مصرف کمترین سوخت و با داشتن بالاترین توان بتواند دور موتور لازم را تأمین نماید.

در گیربکس دستی وظیفه تعیین سرعت برعهده راننده است و او با تعویض دنده می‌تواند تناسبی بین سرعت و دور موتور ایجاد کند. اما در گیربکس‌های اتوماتیک وظیفه تعیین دور موتور برعهده خودرو است، درواقع خودرو باید باتوجه به فشاری که بر خود احساس می‌کند نسبت دور گیربکس را تغییر دهد. هرگونه مشکل در گیربکس‌های دستی به راحتی قابل تشخیص است، اما گیربکس خودروهای اتوماتیک پیچیدگی‌هایی دارند که لازم است راننده نسبت به آن‌ها اطلاعات لازم را داشته باشد و درصورت مشاهده هرگونه مشکل به تعمیرگاه مجاز مراجعه نماید. خودرو هیوندا سوناتا نیز که خودرویی با گیربکس اتومات است دارای گیربکس با ویژگی‌های خاص است؛ هرگونه مشکل در این قطعه خودرو علائم خاصی به دنبال دارد و به‌صورت رفه‌ای باید مورد بررسی و تعمیر قرار گیرد.

علائم و نشانه‌های خرابی در گیربکس اتوماتیک سوناتا

خودرو هیوندا سوناتا در مدل‌های مختلف در بازار ایران مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد. ارزیابی مشکلات و تعمیر گیربکس سوناتا برعهده تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه است، چراکه این قطعات ساختاری متفاوت نسبت به خودروهای داخلی دارند. مجموعه تعمیرگاهی تویوکارا با همکاری کادری متخصص و با به‌کارگیری تجهیزات پیشرفته روز نسبت به عیب‌یابی و تعمیر گیربکس اتوماتیک سوناتا آماده خدمت‌رسانی به رانندگان گرامی است. اگر صاحب خودرو هیوندا سوناتا هستید نشانه‌ها و علائم خرابی گیربکس را به خوبی مطالعه نمایید و در زمان بروز مشکل حتماً به این مجموعه مراجعه نمایید.

مهمترین نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک سوناتا عبارتند از:

  • ایجاد بوی سوختگی درحین رانندگی: کمبود روغن گیربکس یا سوختن این روغن دلیل ایجاد بوی سوختگی است.
  • نشان ندادن دنده عقب: این مشکل که به‌صورت ناگهانی بروز می‌یابد ناشی از شکستگی باند ترمز است.
  • شنیده شدن صدای زوزه: این مشکل در دو حالت اتفاق می‌افتد. گاهی صدای زوزه در ابتدای استارت زدن و روشن شدن ماشین شنیده می‌شود و سپس برطرف می‌گردد، این مسئله به دلیل آلودگی فیلتر گیربکس رخ می‌دهد. همچنین گاهی صدای زوزه در سرعت‌های بین ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بروز می‌یابد، این مشکل نیز درصورت خرابی مجموعه سیاره‌ای گیربکس ایجاد می‌شود. در هر صورت بهتر است با مشاهده این اختلالات از ادامه رانندگی خودداری و به تویوکارا مراجعه نمایید.
  • ایجاد ضربه یا تقه در گیربکس: این مسئله در ابتدای حرکت و در زمانی که موتور سرد است یا درحین رانندگی و زمانی که موتور گرم است اتفاق می‌افتد. دلایل متفاوتی به رخ دادن این مسئله منجر می‌شود که باید با بررسی‌های دقیق تحت نظر متخصصین مشخص شود. اغلب در زمان استفاده از روغن گیربکس نامرغوب در زمان ابتدای حرکت و سرد بودن موتور صدای ضربه و تقه شنیده می‌شود. همچنین درصورت استهلاک قطعات کربنی و کیت‌های لاستیکی در زمان گرم بودن موتور این مشکل بروز می‌یابد.
  • روشن شدن چراغ هشدار: چراغ چک گیربکس با وجود کوچکترین اختلال روشن می‌شود، بهتر است در همان لحظه برای بررسی به مجموعه تویوکارا مراجعه نمایید تا خرابی گسترش نیابد.

مراحل تعمیر گیربکس در تویوکارا

مجموعه تویوکارا سال‌ها است با همکاری پرسنل فنی و باتجربه در زمینه تعمیر گیربکس خودروهای دستی و اتومات مشغول به فعالیت است. در این مجموعه تمام مراحل فرآیند تعمیر از عیب‌یابی تا برطرف شدن مشکل توسط همکاران به‌صورت کاملاً دقیق و اصولی انجام می‌شود. این مراحل به ترتیب زیر انجام می‌گیرد:

  • تست و عیب‌یابی توسط دستگاه‌های پیشرفته روز دنیا
  • تعمیر قطعات یا تعویض آن‌ها با استفاده از قطعات فابریک و استاندارد
  • گارانتی خدمات و قطعات مورد استفاده و تحویل به راننده

تعمیر گیربکس اتوماتیک سوناتا پروسه‌ای دقیق و پیچیده است که باید توسط افراد باتجربه انجام گیرد، چراکه درصورت هرگونه اشتباه در مسیر عیب‌یابی و تعمیر خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای راننده به‌دنبال خواهد داشت. در برخی مراحل تعمیر گیربکس لازم است این قطعه از ماشین پیاده شود یا ممکن است نیاز باشد قسمتی از اجزای آن تعویض گردد، بنابراین شناسایی و انجام تمام این مراحل نیاز به دقت، حوصله و تجربه دارد. در تویوکارا تمام مراحل تعمیر به‌صورت کاملاً دقیق و حرفه‌ای انجام می‌شود و درصورت نیاز به تعویض قطعه، همکاران مجموعه از قطعات استاندارد و فابریک استفاده می‌کنند. تمامی خدمات تعمیری و همچنین قطعات استفاده شده در تعمیر گیربکس اتوماتیک سوناتا در تویوکارا با ضمانت و گارانتی انجام می‌پذیرد.

لزوم استفاده از روغن اصل در عملکرد صحیح گیربکس اتوماتیک سوناتا

هر قطعه صنعتی چه در خودرو و چه در صنایع دیگر برای عملکرد بهتر نیاز به روغن دارد. در خودرو نیز انتقال گشتاور موتور ازطریق جریان روغن به گیربکس گیربکس منتقل می‌گردد. این پروسه با آزادسازی مقداری حرارت همراه است. درصورتی که روغن استفاده شده برای گیربکس اصل و استاندارد نباشد در اثر حرارت می‌سوزد و سبب ایجاد آلودکی در روغن می‌گردد. به‌طورکلی روغن گیربکس نقش مهمی در سلامت این قطعه ایفا می‌کند، بنابراین بهتر است رانندگان گرامی سرویس روغن گیربکس را طبق زمان‌بندی موجود در ئفترچه راهنمای خودرو انجام دهند تا مشکلات خطرناکی بروز نیابد.

مراحل چک نمودن روغن گیربکس شامل موارد زیر می‌شود:

  • بررسی سطح روغن و جلوگیری از کاهش آن
  • جلوگیری از ورود آلودگی به داخل روغن و برطرف نمودن آن‌ها
  • بررسی فیلتر روغن و تعویض به‌موقع فیلتر آلوده
  • تعویض مرتب روغن گیربکس براساس زمان‌بندی موجود در دفترچه

کلام آخر

گیربکس یکی از مهمترین اجزای هر خودرو به‌حساب می‌آید و هرگونه مشکل و اختلال در آن بر کیفیت رانندگی اثر می‌گذارد. ازطرفی بررسی و رفع عیوب خودروهایی که به گیربکس اتوماتیک مجهز هستند باید توسط کادری فنی و حرفه‌ای انجام شود. در همین راستا مجموعه تویوکارا با همکاری کادری مسلط و ماهر نسبت به عیب‌یابی و تعمیر این قطعه اقدامات لازم را انجام می‌دهند. شما راننده گرامی درصورت نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک سوناتا می‌توانید به این مجموعه مراجعه نمایید و از خدمات فنی آن‌ها بهره‌مند گردید. تمام خدمات تعمیری تویوکارا با گارانتی انجام می‌پذیرد.

فایل PDF این مقاله رو دانلود کنید تا سر فرصت بخوانید